X
تبلیغات
سید احمد - قیمت تمام شده خودروهای وارداتی

سید احمد

جایی برای نوشتن خاطرات مطالب و ایده هایی که به نظرم جالب اند!!

قیمت تمام شده خودروهای وارداتی

تويوتا ياريس

نشریه شماره ۴۹ اتاق بازرگانی اصفهان در صفحه ۴۶ بخشنامه گمرک ایران در خصوص پرایس لیست اتوموبیل های تویوتا مدل ۲۰۱۱ ساخت ژاپن را درج کرده است. دانلود مجله و مشاهده این قیمت ها برایم خیلی جالب بود. تویوتا یاریس اس دی دنده ای فقط ۸۴۱۵ دلار. روزنامه دنیای اقتصاد قیمت امروز دلار را ۱۱۲۵ تومان نوشته است. یعنی تویوتا یاریس دنده ای در بندرعباس می شود نه ملیون و چهارصد هزار تومان. البته قیمت این ماشین در آمریکا طبق سایت خود تویوتا و البته سایت باحال یاهو اتول حدودا ۱۳۷۰۰ دلار می شود. یعنی ۱۵ ملیون و چهارصد هزار تومان. کمی گران تر از ۲۰۶ تیپ دو و هم قیمت ۲۰۶ تیپ سه خودمان با امکانات مشابه. علت آن هم در نظر گرفتن سود جناب وارد کننده و هزینه های نسبتا بالای ارائه خدمات پس از فروش و هزینه های سنگین تر انبارداری و خواب پول وارد کننده تا وقتی است که خودرو فروخته شود.

همین خودرو در بازار ایران طبق جدول دنیای اقتصاد می شود ۳۰ ملیون تومان. نکته جالب ماجرا همین جا است. تعرفه گمرکی خودرو ۹۰ درصد است که با عوارض مختلف و هزینه از رده خارج کردن خودرو فرسوده و ... می گویند ۱۱۰ درصد تمام می شود. با مالیات ارزش افزوده و هزینه حمل تا تهران و پورسانت ترخیص کار و ... جهنم ۱۲۰ درصد در نظر می گیریم. یعنی یاریس فسقلی ۸۴۱۵ دلاری ۹ ملیون و ۴۰۰ هزار تومنی می شود ۲۰ ملیون و ششصد هزار تومان. در بازار ۳۰ ملیون و خود تویوتا ۳۳ و پانصد می فروشد. (در سایت تویوتا ایران نوشته و آخرین به روز رسانی آن بهار ۹۰ بوده است.) یعنی سود وارد کننده و هزینه خدمات و گارانتی و مالیات شرکت وارد کننده و حقوق پرسنل و همه اینها را حدودا ۱۳ملیون و پانصد هزار تومان حساب کرده اند برای خلق الله.

لندکروزر گنده های دوست داشتنی جالب تره: قیمت گمرک ۲۶۰۰۰ دلار (۲۹ ملیون و ۲۰۰ هزار تومان) - بعد از اعمال ۱۲۰ درصد هزینه های قانونی می شود ۶۴ ملیون و ۲۴۰ هزار تومان. قیمت بازار ۱۱۲ ملیون تومان. قیمت واردکننده تویوتا ۱۱۳ ملیون و۵۰۰ هزار تومان. تفاوت: ۴۹ ملیون و دویست و شصت هزار تومان ناقابل.

سوال بزرگی برای من پیش آمده. مگر هزینه نگهداری نمایندگی ارائه خدمات چقدر است؟ هر خودرو وارداتی چقدر در انبار می ماند تا به دست مشتری برسد که این همه هزینه بهره پول می شود؟ چرا ملت نمی روند وارد کننده خودرو شوند؟

پی نوشت ۱: نشریه اتاق بازرگانی را حضرات چپکی و از آخر به اول اسکن کرده و پی دی اف نموده اند! گیج نشوید. صفحه ۴۹ نشریه می شود صفحه ۵ فایل پی دی اف.

پي نوشت ۲: هزينه هاي باز كردن ال سي و مشكلات تحريم و تقريبا ناممكن شدن ال سي هاي مدت دار را يادم رفت اضافه كنم. ولي چون اين هزينه روي قيمت سي اند اف بندر ايران اثرگزار است، مثلا در مورد ياريس قيمت ۸۴۱۵ دلاري را اضافه تر مي كند، نبايد آنقدرها در قيمت عجيب ۳۰ مليون توماني موثر ياشد.

پي نوشت ۳: مديران ايران خودرو و سايپا اصلا نگران نباشند. حتي اگر تعرفه واردات صفر هم بشود، در شرايط فعلي ورشكسته نخواهند شد.  دوستان وارد كننده، خودرويي مثل ياريس را، با امكانات مشابه تيبا سايپا يا ۲۰۶ تيپ دو، كمتر از ۲۰ مليون تومان نخواهند فروخت. با اين قيمت،‌ رقيب داخلي ها به شيفتگان برند خارجي مثلا تويوتا و عاشقان تنوع محدود خواهد شد.

تازه بعضی مونتاژ کاران داخلی سوئ استفاده هم می کنند. مثلا مزدا ۳ جدید با مدل قبلیش فقط در ظاهر خودرو فرق کرده ولی ۱۰ ملیون تومان بیشتر فروخته می شود.

پی نوشت ۴: سایت تویوتا ایران مقاله ای به تاریخ ۱۳۸۷ منتشر کرده و در آن دلیل قیمت بالای خودرو های وارداتی را  توجیه کرده است. در این مقاله قیمت ورودی تویوتا پرادو شش سیلندر را ۳۶۵۰۰ دلار نوشته است که خیلی بیشتر از پرایس لیست گمرک است. سود وارد کننده را هم ۵٪ محاسبه کرده است. در حالی که سود بانکی خیلی بیشتر است. وارد کننده به جای اینکه پولش را صرف واردات کند سکه می خرد یا در بانک سپرده گذاری می کند و سود بی زحمت تری می برد. قیمت خودرو هم یا واقعا الکی گفته یا در گمرک کم اظهاری می کنند تا کمتر عوارض بدهند که اجتمالا اولی درست است. خیلی ملاحظات دیگر مثل هزینه اداره نمایندگی را هم اصلا در محاسباتش ندارد. در هر حال چیزی که واضح است سود وارد کننده خیلی بیشتر از ۵ درصد و این حرف ها است و اگر ایران تحریم نبود و خود خودرو سازهای خارجی مستقیما نمایندگی دایر می کردند احتمالا قیمت ها خیلی معقول تر بود. حتی با وجود تعرفه های سنگین گمرکی.

مطلب مرتبط: تویوتا یارسی فقط 8500 دلار

+ نوشته شده در  چهارشنبه 31 فروردین1390ساعت 0:15 قبل از ظهر  توسط سید احمد امامی العریضی  | 

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...